lördag 1 juni 2013

Resultat och analys


Jag möter läraren i hennes arbetsrum och vi går gemensamt till klassrummet. Vi går genom korridorer och kommer in i ett studielandskap med, vad jag kan se, klassrum runt om. Själva klassrummet är möblerat med kateder längst fram och bänkar uppradade vända mot katedern. I studielandskapet utan för klassrummet finns flera bord med stolar runt där elever båda kan jobba tillsammans med skolarbete och vara när de inte har lektion.
Möbleringen i klassrummet tyder på en kunskapssyn där kunskap är något som förmedlas av en lärare. Hos både C, M och S finns formleringar som tyder på att kunskap förmedlas och information intas.

Eleverna kommer in i klassrummet i samlad trupp. De ler och hälsar på läraren som hälsar tillbaka, de tittar på mig och jag tänker att de kanske undrar vem jag är. De sätter sig, småpratet fortsätter men läraren verkar ändå få deras uppmärksamhet. Jag upplevere en positiv stämning i rummet och min känsla säger att respekten är ömsesidig mellan läraren och eleverna.

Läraren berättar att de nationella proven är rättade och att de en och en kan få se sitt resultat. Klassen protesterar och vill ha dem utdelade på en gång och läraren säger att det är ok så länge de också arbetar med den uppgift i ämnet svenska som är planerat för lektionen. Innan hon delar ut provet går läraren igenom närvaron och ropar upp alla namn.
Här fick klassen direkt möjlighet att påverka hur provutdelningen skulle gå till men det var inte hos eleverna som beslutet låg utan läraren hade beslutanderätt.

Läraren delar ut proven. Efter detta blir tiden fri och eleverna ska börja jobba med skolarbetet. Några elever reser sig och går. Jag ser att några sätter sig i studielandskapet utanför klassrummet. Läraren går runt och pratar med eleverna om sina utdelade prov. När hon är klar med det ställer hon sig utanför klassrummet och en och en får eleverna komma ut och veta sitt betyg i engelska. Det bildas en kö vid dörren, några sitter kvar och det är tydligt att de arbetar med skoluppgifter. Några elever använder tiden till annat, som att kolla Facebook eller kolla på någon form av sport. Jag förstår detta av konversationerna de har med varandra. Läraren gör inget för att tysta ner småpratet eller kontrollera att de verkligen håller på med skolarbete. Min känsla säger mig att de får arbeta med skolarbetet när och var det passar eleverna bäst.
Eleverna får möjlighet att själva styra över hur de ska arbeta med skoluppgifterna. Några samarbetar, andra jobbar själva och de väljer sin egen arbetsmiljö.

Det är lugnt i klassrummet trots småprat, vissa arbetar med skolarbete, andra pratar om annat och umgås. Två killar går ut, den ene säger till den andre att de ska leta efter någon som kan hjälpa dem, jag antar med skolarbete. Fler och fler elever kommer tillbaka från betygsnack och det blir lugnare och lugnare i klassrummet. De flesta jobbar med något i sin dator eller på papper. De verkar jobba enskilt men frågar varandra saker ibland. En tjej frågar en annan tjej om de ska ”titta på historian”.
De tar varandra till hjälp, både elever emellan och lärare. Hos Kristdemokraterna framgår det att de har en syn på lärandeprocessen som ett samarbete.

Jag märker inte av några konflikter men några tjejer sitter och pratar om sina betyg. De är inte helt nöjda. En tjej berättar om, vad jag tror mig förstå är, muntlig redovisning i engelska. Hon säger att hon blir stressad över att prata när hon vet att hon blir bedömd och då går det inte lika bra som annars. Hon uttrycker frustration över att inte kunna göra något åt situationen.
Här märks det att eleverna inte själva har fått vara med och påverka hur uppgiften ska utformas. Det leder till olika förutsättningar att klara uppgiften.

Läraren kommer in och frågar om alla som velat prata om betygen fått göra det. Hon påminner om en uppsats som ska skrivas följande vecka och avslutar sedan lektionen. Några elever går direkt, några andra sitter kvar en stund till, de verkar slutföra det de håller på med. En kille frågar mig vad jag har tittat på och alla som är kvar tittar upp och lyssnar på mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar