Jag
möter läraren i hennes arbetsrum och vi går gemensamt till
klassrummet. Vi går genom korridorer och kommer in i ett
studielandskap med, vad jag kan se, klassrum runt om. Själva
klassrummet är möblerat med kateder längst fram och bänkar
uppradade vända mot katedern. I studielandskapet utan för
klassrummet finns flera bord med stolar runt där elever båda kan
jobba tillsammans med skolarbete och vara när de inte har lektion.
Möbleringen
i klassrummet tyder på en kunskapssyn där kunskap är något som
förmedlas av en lärare. Hos både C, M och S finns formleringar som
tyder på att kunskap förmedlas och information intas.
Eleverna
kommer in i klassrummet i samlad trupp. De ler och hälsar på
läraren som hälsar tillbaka, de tittar på mig och jag tänker att
de kanske undrar vem jag är. De sätter sig, småpratet fortsätter
men läraren verkar ändå få deras uppmärksamhet. Jag upplevere en
positiv stämning i rummet och min känsla säger att respekten är
ömsesidig mellan läraren och eleverna.
Läraren
berättar att de nationella proven är rättade och att de en och en
kan få se sitt resultat. Klassen protesterar och vill ha dem
utdelade på en gång och läraren säger att det är ok så länge
de också arbetar med den uppgift i ämnet svenska som är planerat
för lektionen. Innan hon delar ut provet går läraren igenom
närvaron och ropar upp alla namn.
Här
fick klassen direkt möjlighet att påverka hur provutdelningen
skulle gå till men det var inte hos eleverna som beslutet låg utan
läraren hade beslutanderätt.
Läraren
delar ut proven. Efter detta blir tiden fri och eleverna ska börja
jobba med skolarbetet. Några elever reser sig och går. Jag ser att
några sätter sig i studielandskapet utanför klassrummet. Läraren
går runt och pratar med eleverna om sina utdelade prov. När hon är
klar med det ställer hon sig utanför klassrummet och en och en får
eleverna komma ut och veta sitt betyg i engelska. Det bildas en kö
vid dörren, några sitter kvar och det är tydligt att de arbetar
med skoluppgifter. Några elever använder tiden till annat, som att
kolla Facebook eller kolla på någon form av sport. Jag förstår
detta av konversationerna de har med varandra. Läraren gör inget
för att tysta ner småpratet eller kontrollera att de verkligen
håller på med skolarbete. Min känsla säger mig att de får arbeta
med skolarbetet när och var det passar eleverna bäst.
Eleverna
får möjlighet att själva styra över hur de ska arbeta med
skoluppgifterna. Några samarbetar, andra jobbar själva och de
väljer sin egen arbetsmiljö.
Det
är lugnt i klassrummet trots småprat, vissa arbetar med skolarbete,
andra pratar om annat och umgås. Två killar går ut, den ene säger
till den andre att de ska leta efter någon som kan hjälpa dem, jag
antar med skolarbete. Fler och fler elever kommer
tillbaka från betygsnack och det blir lugnare och lugnare i
klassrummet. De flesta jobbar med något i sin dator eller på
papper. De verkar
jobba enskilt men frågar varandra saker ibland. En tjej frågar en
annan tjej om de ska ”titta på historian”.
De
tar varandra till hjälp, både elever emellan och lärare. Hos
Kristdemokraterna framgår det att de har en syn på lärandeprocessen
som ett samarbete.
Jag
märker inte av några konflikter men några tjejer sitter och pratar
om sina betyg. De är inte helt nöjda. En tjej berättar om, vad jag
tror mig förstå är, muntlig redovisning i engelska. Hon säger att
hon blir stressad över att prata när hon vet att hon blir bedömd
och då går det inte lika bra som annars. Hon uttrycker frustration
över att inte kunna göra något åt situationen.
Här
märks det att eleverna inte själva har fått vara med och påverka
hur uppgiften ska utformas. Det leder till olika förutsättningar
att klara uppgiften.
Läraren
kommer in och frågar om alla som velat prata om betygen fått göra
det. Hon påminner om en uppsats som ska skrivas följande vecka och
avslutar sedan lektionen. Några elever går direkt, några andra
sitter kvar en stund till, de verkar slutföra det de håller på
med. En kille frågar mig vad jag har tittat på och alla som är
kvar tittar upp och lyssnar på mig.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar