Jag
har undersökt hur demokrati yttrar sig i en klassrumssituation på
en gymnasieskola i en mindre stad i Sverige. Undersökningen gjordes
i maj då man är i slutskedet av terminen då mycket ska hinnas med
och flexibiliteten är större var det svårt att hitta en lektion
som skulle vara representativ för överiga lektioner under året.
Jag och den undervisande läraren kom överens om en lektion i
engelska som skulle passa bra. Dagarna innan blev det dock ändringar
och den lektion innehöll istället tid att ensklit arbeta med en
uppgift i svenska, ensklit prat om betyg med alla som ville samt
utdelning av nationellt prov i engelska.
Jag
möter läraren i hennes arbetsrum och vi går gemensamt till
klassrummet. Vi går genom korridorer och kommer in i ett
studielandskap med, vad jag kan se, klassrum runt om. Själva
klassrummet är möblerat med kateder längst fram och bänkar
uppradade vända mot katedern. I studielandskapet utan för
klassrummet finns flera bord med stolar runt där elever båda kan
jobba tillsammans med skolarbete och vara när de inte har lektion.
Eleverna
kommer in i klassrummet i samlad trupp. De ler och hälsar på
läraren som hälsar tillbaka, de tittar på mig och jag tänker att
de kanske undrar vem jag är. De sätter sig, småpratet fortsätter
men läraren verkar ändå få deras uppmärksamhet. Jag upplevere en
positiv stämning i rummet och min känslar säger att respekten är
ömsesidig mellan läraren och eleverna.
Läraren
ställer en fråga och efter handuppräckning får en elev ordet.
Läraren ger mig möjlighet att presentera mig för klassen och jag
berättar vem jag är, att jag håller på med en undersökning men
inte kan berätta om vad förrän efter lektionen då de gärna frå
fråga mig om de är nyfikna.
Läraren
berättar att de nationella proven är rättade och att de en och en
kan få se sitt resultat. Klassen protesterar och vill ha dem
utdelade på en gång och läraren säger att det är ok så länge
de också arbetar med den uppgift i ämnet svenska som är planerat
för lektionen. Innan hon delar ut provet går läraren igenom
närvaron och ropar upp alla namn.
Läraren
delar ut proven och visar, troligtvis av misstag, upp en elevs prov
inför hela klassen för att berätta hur man läser ut resultatet.
När hon är klar ger hon eleven provet och skrattande ber om ursäkt
för att ha visat provet. Eleven skrattar tillbaka. Efter detta blir
tiden fri och eleverna ska börja jobba med skolarbetet. Två killar
berättar för läraren att de måste gå och hämta deras datorer.
De hade bråttom till lektionen och skulle inte kommit i tid om de
hämtat datorerna först. De ville inte komma för sent. De går
iväg.
Några
elever reser sig och går. Jag ser att några sätter sig i
studeilandskapet utanför klassrummet. Läraren går runt och pratar
med eleverna om sina utdelade prov. När hon är klar med det ställer
hon sig utanför klassrummet och en och en får eleverna komma ut och
veta sitt betyg i engelska. Det bildas en kö vid dörren, några
sitter kvar och det är tydligt att de arbetar med skoluppgifter.
Några elever använder tiden till annat, som att kolla Facebook
eller kolla på någon form av sport. Jag förstår detta av
konversationerna de har med varandra. Läraren gör inget för att
tysta ner småpratet eller kontrollera att de verkligen håller på
med skolarbete. Min känsla säger mig att de får arbeta me
skolarbetet när och var det passar eleverna bäst.
Klassen
består till största delev av tjejer och av utseendet att döma är
det alla svenskfödda.
En
tjej vill diskutera någon uppgift i det matteprov de hade tidigare
på dagen. Den andra tjejen sägar att hon inte vill prata om det.
Någon
frågar en kille som kommer in efter betygssnacket utanför
klassrummet med läraren vad han fick. Han berättar, enligt min
uppfattning lite blygt.
Det
är lugnt i klassrummet trots småprat, vissar arbetar med
skolarbete, andra pratar om annat och umgås. Två killar går ut,
den ene säger till den andre att de ska leta efter någon som kan
hjälpa dem, jag antar med skolarbete. En tjej som kommer tilbaka
från betygssnack får frågan om hon är nöjd, hon svarar nej och
berättar varför hon fick det hon fick. Fler och fler
elever kommer tillbaka från betygsnack och det blir lugnare och
lugnare i klassrummet. De flesta jobbar med något i sin dator eller
på papper. De verkar
jobba enskilt men frågar varandra saker ibland. En tjej frågar en
annan tjej om de ska ”titta på historian”.
Jag
märker inte av några konflikter men några tjejer sitter och pratar
om sina betyg. De är inte helt nöjda. En tjej berättar om, vad jag
tror mig förstå är, muntlig redovisning i engelska. Hon säger att
hon blir stressad över att prata när hon vet att hon blir bedömd
och då går det inte lika bra som annars. Hon uttrycker frustration
över att inte kunna göra något åt situationen.
Läraren
kommer in och frågar om alla som velat prata om betygen fått göra
det. Hon påminner om en uppsats som ska skrivas följande vecka och
avslutar sedan lektionen. Några elever går direkt, några andra
sitter kvar en stund till, de verkar slutföra det de håller på
med. En kille frågar mig vad jag har tittat på och alla som är
kvar tittar upp och lyssnar på mig. Efter en stund kommer en tjej in
och frågar mig samma sak. Hon berättar att hon trodde att det hade
med mobielr att göra och att hon medvetet lagt undan sin mobil.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar