onsdag 29 maj 2013

Resultat av etnografisk undersökning


Jag har undersökt hur demokrati yttrar sig i en klassrumssituation på en gymnasieskola i en mindre stad i Sverige. Undersökningen gjordes i maj då man är i slutskedet av terminen då mycket ska hinnas med och flexibiliteten är större var det svårt att hitta en lektion som skulle vara representativ för överiga lektioner under året. Jag och den undervisande läraren kom överens om en lektion i engelska som skulle passa bra. Dagarna innan blev det dock ändringar och den lektion innehöll istället tid att ensklit arbeta med en uppgift i svenska, ensklit prat om betyg med alla som ville samt utdelning av nationellt prov i engelska.

Jag möter läraren i hennes arbetsrum och vi går gemensamt till klassrummet. Vi går genom korridorer och kommer in i ett studielandskap med, vad jag kan se, klassrum runt om. Själva klassrummet är möblerat med kateder längst fram och bänkar uppradade vända mot katedern. I studielandskapet utan för klassrummet finns flera bord med stolar runt där elever båda kan jobba tillsammans med skolarbete och vara när de inte har lektion.

Eleverna kommer in i klassrummet i samlad trupp. De ler och hälsar på läraren som hälsar tillbaka, de tittar på mig och jag tänker att de kanske undrar vem jag är. De sätter sig, småpratet fortsätter men läraren verkar ändå få deras uppmärksamhet. Jag upplevere en positiv stämning i rummet och min känslar säger att respekten är ömsesidig mellan läraren och eleverna.
Läraren ställer en fråga och efter handuppräckning får en elev ordet. Läraren ger mig möjlighet att presentera mig för klassen och jag berättar vem jag är, att jag håller på med en undersökning men inte kan berätta om vad förrän efter lektionen då de gärna frå fråga mig om de är nyfikna.

Läraren berättar att de nationella proven är rättade och att de en och en kan få se sitt resultat. Klassen protesterar och vill ha dem utdelade på en gång och läraren säger att det är ok så länge de också arbetar med den uppgift i ämnet svenska som är planerat för lektionen. Innan hon delar ut provet går läraren igenom närvaron och ropar upp alla namn.

Läraren delar ut proven och visar, troligtvis av misstag, upp en elevs prov inför hela klassen för att berätta hur man läser ut resultatet. När hon är klar ger hon eleven provet och skrattande ber om ursäkt för att ha visat provet. Eleven skrattar tillbaka. Efter detta blir tiden fri och eleverna ska börja jobba med skolarbetet. Två killar berättar för läraren att de måste gå och hämta deras datorer. De hade bråttom till lektionen och skulle inte kommit i tid om de hämtat datorerna först. De ville inte komma för sent. De går iväg.

Några elever reser sig och går. Jag ser att några sätter sig i studeilandskapet utanför klassrummet. Läraren går runt och pratar med eleverna om sina utdelade prov. När hon är klar med det ställer hon sig utanför klassrummet och en och en får eleverna komma ut och veta sitt betyg i engelska. Det bildas en kö vid dörren, några sitter kvar och det är tydligt att de arbetar med skoluppgifter. Några elever använder tiden till annat, som att kolla Facebook eller kolla på någon form av sport. Jag förstår detta av konversationerna de har med varandra. Läraren gör inget för att tysta ner småpratet eller kontrollera att de verkligen håller på med skolarbete. Min känsla säger mig att de får arbeta me skolarbetet när och var det passar eleverna bäst.

Klassen består till största delev av tjejer och av utseendet att döma är det alla svenskfödda.

En tjej vill diskutera någon uppgift i det matteprov de hade tidigare på dagen. Den andra tjejen sägar att hon inte vill prata om det.
Någon frågar en kille som kommer in efter betygssnacket utanför klassrummet med läraren vad han fick. Han berättar, enligt min uppfattning lite blygt.
Det är lugnt i klassrummet trots småprat, vissar arbetar med skolarbete, andra pratar om annat och umgås. Två killar går ut, den ene säger till den andre att de ska leta efter någon som kan hjälpa dem, jag antar med skolarbete. En tjej som kommer tilbaka från betygssnack får frågan om hon är nöjd, hon svarar nej och berättar varför hon fick det hon fick. Fler och fler elever kommer tillbaka från betygsnack och det blir lugnare och lugnare i klassrummet. De flesta jobbar med något i sin dator eller på papper. De verkar jobba enskilt men frågar varandra saker ibland. En tjej frågar en annan tjej om de ska ”titta på historian”.

Jag märker inte av några konflikter men några tjejer sitter och pratar om sina betyg. De är inte helt nöjda. En tjej berättar om, vad jag tror mig förstå är, muntlig redovisning i engelska. Hon säger att hon blir stressad över att prata när hon vet att hon blir bedömd och då går det inte lika bra som annars. Hon uttrycker frustration över att inte kunna göra något åt situationen.

Läraren kommer in och frågar om alla som velat prata om betygen fått göra det. Hon påminner om en uppsats som ska skrivas följande vecka och avslutar sedan lektionen. Några elever går direkt, några andra sitter kvar en stund till, de verkar slutföra det de håller på med. En kille frågar mig vad jag har tittat på och alla som är kvar tittar upp och lyssnar på mig. Efter en stund kommer en tjej in och frågar mig samma sak. Hon berättar att hon trodde att det hade med mobielr att göra och att hon medvetet lagt undan sin mobil.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar