Huvudfråga: Vilken syn
på demokrati märks av i klassrummet?
Jag
kommer att besöka en gymnasieklass under en lektion i engelska, helt
enkelt för att det var den lektionen som det rent praktiskt
fungerade att komma och besöka.
I
inledningen av lektionen berättar jag vem jag är och varför jag är
där men inte vad själva huvudfrågan är, den kan de få veta i
efterhand om de är nyfikna, vilket jag räknar med att de kommer
vara...
Jag
placerar mig på lämplig plats i klassrummet för att få överblick
men också smälta in och vara så osynlig som möjligt.
Anteckningar
gör jag på dator eftersom det går snabbare för mig och är
lättare att hantera efteråt.
Jag
kommer att anteckna i två kollumner, en med överskriften ”Vad
händer?” och en med överskriften ”Vad jag tänker om det som
händer”. Regelbundet skriver jag tidsangivelser i anteckningarna.
Som
stöd har jag noterat de olika obeservationerna som tipsas om på sid
104 i ”Etnografi i klassrummet”:
- Rum: den fysiska miljön ”setting”.
- Aktör: beskrivning av de olika personerna.
- Aktivitet: handlingar personerna utför
- Objekt: de fysiska ting som föreligger
- Handling: enstaka handlingar personerna utför
- Händelse: relaterade aktiviteter
- Tid: vad som inträffar över tiden
- Mål: vad personerna försöker uppnå
- Känslor: upplevs och uttrycks
Frågeställning
- Hur är det möblerat? Vad finns det för ordning? Är den förhandlingsbar?
- Vad har de olika personerna för attribut? Vad kan man veta om personerna genom att bara observera?
- Tar några elever för sig mer än andra? Vilka tar möjligheten att påverka?
- Hur är läraren? Auktoritär? Lyssnande? Behandlar hon alla lika?
- Vad har läraren planerat för aktivitet till lektionen? Föreläsning? Grupparbete?
- Vad händer i klassrummet? Gör eleverna det som de förväntas göra? Vad gör eleverna utöver skolarbetet och hur reagerar läraren?
- Vilka känslor kommer till uttryck? Av vilka?
- Vilken typ av elevinflytande finns?
- Har eleverna egna förslag på hur arbetet ska gå till? Hur tas det emot?
- Har läraren en naturlig ledarroll i klassrummet? Är hennes auktoritet respekterad? Varför?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar