onsdag 15 maj 2013

Etnografisk undersökning


Huvudfråga: Vilken syn på demokrati märks av i klassrummet?

Jag kommer att besöka en gymnasieklass under en lektion i engelska, helt enkelt för att det var den lektionen som det rent praktiskt fungerade att komma och besöka.
I inledningen av lektionen berättar jag vem jag är och varför jag är där men inte vad själva huvudfrågan är, den kan de få veta i efterhand om de är nyfikna, vilket jag räknar med att de kommer vara...
Jag placerar mig på lämplig plats i klassrummet för att få överblick men också smälta in och vara så osynlig som möjligt.
Anteckningar gör jag på dator eftersom det går snabbare för mig och är lättare att hantera efteråt.
Jag kommer att anteckna i två kollumner, en med överskriften ”Vad händer?” och en med överskriften ”Vad jag tänker om det som händer”. Regelbundet skriver jag tidsangivelser i anteckningarna.

Som stöd har jag noterat de olika obeservationerna som tipsas om på sid 104 i ”Etnografi i klassrummet”:
  1. Rum: den fysiska miljön ”setting”.
  2. Aktör: beskrivning av de olika personerna.
  3. Aktivitet: handlingar personerna utför
  4. Objekt: de fysiska ting som föreligger
  5. Handling: enstaka handlingar personerna utför
  6. Händelse: relaterade aktiviteter
  7. Tid: vad som inträffar över tiden
  8. Mål: vad personerna försöker uppnå
  9. Känslor: upplevs och uttrycks

Frågeställning
  • Hur är det möblerat? Vad finns det för ordning? Är den förhandlingsbar?
  • Vad har de olika personerna för attribut? Vad kan man veta om personerna genom att bara observera?
  • Tar några elever för sig mer än andra? Vilka tar möjligheten att påverka?
  • Hur är läraren? Auktoritär? Lyssnande? Behandlar hon alla lika?
  • Vad har läraren planerat för aktivitet till lektionen? Föreläsning? Grupparbete?
  • Vad händer i klassrummet? Gör eleverna det som de förväntas göra? Vad gör eleverna utöver skolarbetet och hur reagerar läraren?
  • Vilka känslor kommer till uttryck? Av vilka?
  • Vilken typ av elevinflytande finns?
  • Har eleverna egna förslag på hur arbetet ska gå till? Hur tas det emot?
  • Har läraren en naturlig ledarroll i klassrummet? Är hennes auktoritet respekterad? Varför?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar