lördag 18 maj 2013

Socialdemokraterna


Världsbild (Ontologi)
Som jag förstått det tror inte socialdemokraterna att det finns några absoluta värden, så som ödet eller en högre makt, utan världen och samhället är förändringsbart. Man har en materialistisk historiesyn vilket innebär att man tror att det är ekonomiska och sociala förhållanden som är avgörande i historiens utveckling, till skillnad från t ex dem som ser ideologier och idéer som drivande historien framåt, eller de som har en deterministisk syn, dvs att historien är förutbestämd.
Socialdemokraterna menar att kapitalismen representerar ett maktsystem som ökar ojämställdhet och klyftor i samhället, därför är man ett antikapitalistiskt parti.

Utopi
Målet är ett samhälle där alla är jämlika och fria, utan över- och underordning, klasskillnader, patriarkat, rasism o s v. Målet är också global gemenskap, i fred och frihet, grundad på demokrati.

Människosyn
Frihet och jämlikhet är två ord som är vanligt förekommande i socialdemokraternas partiprogram. De menar att människan social, man är beroende av varandra på ett eller annat sätt. Ur denna insikt växer solidariteten fram, ingen är riktigt fri förrän alla är fria. Globaliseringen, klimatfrågan, ekonomin och andra faktorer som påverkar alla är bevis för att vi hör samman i ett socialt nätverk menar man.
Alla människor är fullt kapabla att ta hand om sitt eget liv och bör ha rätt till individuell frihet och medborgerligt medbestämmande men också skyldighet att ta medborgerligt ansvar.
Människan formas av sin omgivning, därför vill man forma ett samhälle där solidaritet är en del av människors vardag. Om man bygger sin politik på att människor ändå bara är intresserade av sitt eget bästa kommer det att påverka människor att agera så menar man.

Kunskapssyn
Att öppna sig för ny kunskap är viktigt. Dels för att kunskap är en form av maktmedel som ger större möjlighet att påverka inom arbetslivet som i sin tur minskar klyftorna i samhället.
För socialdemokraterna handlar kunskap om mer än att inhämta information, det handlar om att tolka, se sammanhang och skilja fakta från värderingar. Undervisning är ett samarbete mellan läraren, som ska respekteras för sin kompetens som lärare, och eleven som ska uppmuntras i sitt kunskapssökande men som också ska ha rätt att ha inflytande över sitt lärande. Med tanke på formuleringen ” All kunskapsförmedling måste ge...” (sid 33) tolkar jag det som att socialdemokraterna ändå ser kunskap som något som förmedlas.

Samhällssyn
Socialdemokraterna ser samhället som förändringsbart och att bästa sättet är genom demokratiska former. Där har alla medborgare samma rätt och möjlighet att påverka och ta ansvar, därför ska demokratin ha företräde framför marknaden. Möjligheten att påverka hänger också på vilka sociala och ekonomiska förutsättningar man har, och om vinstintresset är det överordnade kommer det inte bidra till allas jämlikhet. Gemensamma, samhälleliga, mål måste vara överordade markanden och vinstintressen menar man.
Tittar man på det globala samhället tycker socialdemokraterna att en solidaritet måste råda där också. Det är de stora, rika, länderna som måste ta störst ansvar för t ex klimatfrågan, och det är tillsammans som de stora, svåra, besluten kring vår framtid bör fattas.

Demokratisyn
Socialdemokraterna menar att demokrati inte bara är en ordning för beslutsfattande utan ett värdesystem som bara är möjligt när det finns respekt för de mänskliga rättigheterna. Därför vill man se att FN reformeras och får större möjligheter att påverka så de mänskliga rättigheterna respekteras i varje land.
Som tidigare nämnt tror man att samhället är förändringsbart och medlet till förändring bör vara reformism, alltså stegvis förändring genom politiska reformer. Man menar också att den representativa demokratin är det mest effektiva demokratiska beslutssystemet som fungerar bäst med öppen debatt och delaktighet bland medborgarna själva. Den folkvalda församlingen ska representera befolkningens sammansättning.
Viktigt för demokratin är också ett levande civil samhälle med ideella föreningar, folkrörelser, aktiva nätverk mm.

Demokratin börjar i vardagens gemenskap. Det handlar om att få uttrycka sina meningar och att utveckla dem i respektfulla samtal med andra, om att ha rätt att driva sina åsikter och försöka påverka andra och om möjligheten att i samverkan skapa föreningar och bygga verksamheter som tillvaratar det gemensamma intresset. Med en levande vardagsdemokrati skapas den tillit till varandra och till de gemensamma institutionerna som kännetecknar ett gott samhälle med ett stort socialt kapital. Den visar att det är möjligt att tillsammans förändra tillvaron, göra något annorlunda och bättre.” (Socialdemokraternas partiprogram 2013, sid 40)

2 kommentarer:

  1. Mycket prat om reformer och förändringar men hur ska de genomföras och vilka reformer ska göras för att uppnå eller komma så nära sin utopi som möjligt?

    SvaraRadera
  2. Hur kombineras den representativa demokratin med aktiva medborgare? Att de nämner civilsamhället kan syfta till en pluralistisk demokratisyn där medborgarna engagerar sig i intressegrupper som konkurrerar om inflytande. Är det deras syn på vardagsdemokrati? Det verkar ju inte att de syftar till deltagardemokrati.

    SvaraRadera