Världsbild (Ontologi)
Som
jag förstått det tror inte socialdemokraterna att det finns några
absoluta värden, så som ödet eller en högre makt, utan världen
och samhället är förändringsbart. Man har en materialistisk
historiesyn vilket innebär att man tror att det är ekonomiska och
sociala förhållanden som är avgörande i historiens utveckling,
till skillnad från t ex dem som ser ideologier och idéer som
drivande historien framåt, eller de som har en deterministisk syn,
dvs att historien är förutbestämd.
Socialdemokraterna
menar att kapitalismen representerar ett maktsystem som ökar
ojämställdhet och klyftor i samhället, därför är man ett
antikapitalistiskt parti.
Utopi
Målet
är ett samhälle där alla är jämlika och fria, utan över- och
underordning, klasskillnader, patriarkat, rasism o s v. Målet är
också global gemenskap, i fred och frihet, grundad på demokrati.
Människosyn
Frihet
och jämlikhet är två ord som är vanligt förekommande i
socialdemokraternas partiprogram. De menar att människan social,
man är beroende av varandra på ett eller annat sätt. Ur denna
insikt växer solidariteten fram, ingen är riktigt fri förrän alla
är fria. Globaliseringen, klimatfrågan, ekonomin och andra faktorer
som påverkar alla är bevis för att vi hör samman i ett socialt
nätverk menar man.
Alla
människor är fullt kapabla att ta hand om sitt eget liv och bör ha
rätt till individuell frihet och medborgerligt medbestämmande men
också skyldighet att ta medborgerligt ansvar.
Människan
formas av sin omgivning, därför vill man forma ett samhälle där
solidaritet är en del av människors vardag. Om man bygger sin
politik på att människor ändå bara är intresserade av sitt eget
bästa kommer det att påverka människor att agera så menar man.
Kunskapssyn
Att
öppna sig för ny kunskap är viktigt. Dels för att kunskap är en
form av maktmedel som ger större möjlighet att påverka inom
arbetslivet som i sin tur minskar klyftorna i samhället.
För
socialdemokraterna handlar kunskap om mer än att inhämta
information, det handlar om att tolka, se sammanhang och skilja fakta
från värderingar. Undervisning är ett samarbete mellan läraren,
som ska respekteras för sin kompetens som lärare, och eleven som
ska uppmuntras i sitt kunskapssökande men som också ska ha rätt
att ha inflytande över sitt lärande. Med tanke på formuleringen ”
All kunskapsförmedling måste ge...” (sid 33) tolkar jag det som
att socialdemokraterna ändå ser kunskap som något som förmedlas.
Samhällssyn
Socialdemokraterna
ser samhället som förändringsbart och att bästa sättet är genom
demokratiska former. Där har alla medborgare samma rätt och
möjlighet att påverka och ta ansvar, därför ska demokratin ha
företräde framför marknaden. Möjligheten att påverka hänger
också på vilka sociala och ekonomiska förutsättningar man har,
och om vinstintresset är det överordnade kommer det inte bidra till
allas jämlikhet. Gemensamma, samhälleliga, mål måste vara
överordade markanden och vinstintressen menar man.
Tittar
man på det globala samhället tycker socialdemokraterna att en
solidaritet måste råda där också. Det är de stora, rika,
länderna som måste ta störst ansvar för t ex klimatfrågan, och
det är tillsammans som de stora, svåra, besluten kring vår framtid
bör fattas.
Demokratisyn
Socialdemokraterna
menar att demokrati inte bara är en ordning för beslutsfattande
utan ett värdesystem som bara är möjligt när det finns respekt
för de mänskliga rättigheterna. Därför vill man se att FN
reformeras och får större möjligheter att påverka så de
mänskliga rättigheterna respekteras i varje land.
Som
tidigare nämnt tror man att samhället är förändringsbart och
medlet till förändring bör vara reformism, alltså stegvis
förändring genom politiska reformer. Man menar också att den
representativa demokratin är det mest effektiva demokratiska
beslutssystemet som fungerar bäst med öppen debatt och delaktighet
bland medborgarna själva. Den folkvalda församlingen ska
representera befolkningens sammansättning.
Viktigt
för demokratin är också ett levande civil samhälle med ideella
föreningar, folkrörelser, aktiva nätverk mm.
”Demokratin
börjar i vardagens gemenskap. Det handlar om att få uttrycka sina
meningar och att utveckla dem i respektfulla samtal med andra, om att
ha rätt att driva sina åsikter och försöka påverka andra
och om möjligheten att i samverkan skapa föreningar och bygga
verksamheter som tillvaratar det gemensamma intresset. Med en levande
vardagsdemokrati skapas den tillit till varandra och till de
gemensamma institutionerna som kännetecknar ett gott samhälle med
ett stort socialt kapital. Den visar att det är möjligt att
tillsammans förändra tillvaron, göra något annorlunda och
bättre.” (Socialdemokraternas partiprogram 2013, sid 40)
Mycket prat om reformer och förändringar men hur ska de genomföras och vilka reformer ska göras för att uppnå eller komma så nära sin utopi som möjligt?
SvaraRaderaHur kombineras den representativa demokratin med aktiva medborgare? Att de nämner civilsamhället kan syfta till en pluralistisk demokratisyn där medborgarna engagerar sig i intressegrupper som konkurrerar om inflytande. Är det deras syn på vardagsdemokrati? Det verkar ju inte att de syftar till deltagardemokrati.
SvaraRadera