När
man talar om demokrati tidigt i historien är Aten ett vanligt
exempel, men skulle vi verkligen kalla det för en demokrati idag?
Aten
och andra liknande stadsstater präglades av, en dagens mått mätt,
liten befolkning där det var lätt att kommunicera med varandra och
sprida budskap, dels också för att läs- och skrivkunnigheten var
relativt god. Man hade slavar som skötte mycket av det tunga arbetet
och kvinnorna skötte arbetet i hemmet. Detta gav de fria männen
möjlighet att sköta de politiska sysslorna.
Alla
medborgare var välkomna att delta i diskussioner och omröstningar i
folkförsamlingen. Man t o m förväntades delta om man var en duglig
medborgare. Till medborgarna räknades dock bara de fria männen som
var över 20 år.
Politiska ideal och
målsättningar
Held
(1995) pekar ut tre ideal/målsättningar:
- jämlikhet mellan medborgarna (alltså fria män som passerat 20 år)
- frihet
- respekt för lag och rätt
Västerländsk
demokrati har influerats av dessa ideal men en klar skillnad mellan
Atens ideal och de liberala tankarna, om människan som en enskild
individ med rättigheter, som växte fram flera århundraden senare
på 1600-talet, och Atens sätt att se privatlivet som underordnat de
gemensamma angelägenheterna.
Man
menade också att frihet förutsätter en respekt för lagen och att
lagen får sin legitimitet genom att den beslutats gemensamt.
Hur gick det till i
praktiken?
Den
suveräna makten låg hos folkförsamlingen dit alla fria män över
20 år hade tillträde. Man träffades drygt 40 gånger per år och
strävade alltid efter konsensusbeslut och gick inte det blev det
omröstning där majoriteten beslutade. För att församlingen skulle
vara beslutsför krävdes minst 6000 medborgares närvaro.
För
att sköta olika politiska uppdrag fanns uppgifter inom
domstolsväsendet, utskottsarbetet och militära uppdrag. Dessa
ämbestuppgifter turades man om att ha och ofta användes lottning
som verktyg för att utse ämbetsmän.
Ämbetsmännen
fick ekonomisk ersättning för sin tid i statens tjänst som oftast
var kort, ofta bara en månad.
Kritiker
Alla
var inte nöjda med den demokratiska modell som användes i Aten.
Platon var en dem. Han menade att ”vanligt” folk inte var
kompetenta att styra och att en mindre grupp skulle sköta statens
angelägenheter. Han jämförde t ex medborgarna i staten med
besättningen på ett skepp som gärna ville ta över kaptensrollen
trots sin brist på kunskaper i navigering.
Platon
menade också att det är filosoferna som ska styra eftersom de är
dem med störst kunskap om människans mening och som därför bäst
vet vad människor ska fostras in i.
Den anika demokratins
begränsningar
Gruppen
medborgare, vuxna, fria män, utgjorde bara en del av Atens
befolkning. Jämför man storleken på en beslutsför folkförsamling
(6000 medborgare) med antalet slavar som uppgick till 80 000-100 000
personer och dessutom kvinnor och barn kan man dra slutsatsen att det
egentligen var en minoritet som styrde och innehade medborgerliga
rättigheter.
Vad
som också kan vara värt att påpeka är att det inte fanns några
konstituerande rättigheter i den bemärkelse vi ser i demokratier
idag. Alla röstade som de ville och systemet gynnade de vältaliga
som lyckades få folket på sin sida, om än bara i stundens hetta.
Detta kunde leda till beslut i efterhand ångrades.
Frågan
man kan ställa är om Aten verkligen var en demokrati eller en
medborgarnas tyranni?
Referens
Held,
D. (1997) Demokratimodeller: Från klassisk demokrati till
demokratisk autonomi. Göteborg:
Bokförlaget Daidalos AB
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar